Info/FAQ

christmas-1580051  340

Julen är underbar på många sätt. Men som djurägare gäller det att vara uppmärksam då det finns flera potentiella faror för våra husdjur.

Julgodiset

Julgodiset är mångas favorit men mycket av det goda innehåller höga halter choklad vilket är giftigt för både hundar och katter. Choklad innehåller ämnet teobromin som verkar stimulerande på hjärta, blodkärl och nervsystem. Det enzym som bryter ned teobrominet saknas hos hundar och katter, vilket kan leda till förgiftning. Det som är avgörande är mängden teobromin djuret har fått i sig och halten teobromin är högst i ren kakao och mörk choklad. Förgiftningssymtom är bland annat illamående, dregling, kräkningar, diarré och buksmärtor. Har djuret fått i sig höga doser teobromin kan rytmrubbningar i hjärtat leda till plötslig död. Kontakta omedelbart veterinär om djuret ätit choklad, oavsett om det visar symtom eller ej.

Russin är något vi bland annat ser på toppen av lussekatterna. Russin är extremt giftigt för hundar! Några få russin kan leda till att hunden blir akut sjuk i njursvikt. Det är väldigt olika hur stor mängd russin det ska till innan djuret blir sjuk.  En del blir inte sjuka trots att de ätit många russin och en del blir sjuka av några få. Om du vet att hunden ätit russin ska du omedelbart kontakta veterinär.

Julmaten

Det är inte direkt någon hemlighet att julmaten ofta är fet och salt. Många hundar och katter får sig en del rester – det är ju ändå jul! Men deras kropp mår inte bra av att äta fet mat – särskilt inte bukspottskörteln. Bukspottkörtelns normala uppgift är att producera enzymer som bryter ner maten i tarmen. Men för fet mat kan bidra till att den i stället börjar bryta ner sig själv, en så kallad bukspottskörtelinflammation. Kraftiga buksmärtor i kombination med svårigheter att behålla mat och vätska är symtomen. Bukspottkörtelinflammation är en allvarlig sjukdom och djuret behöver veterinärvård.

Revbensspjäll och annat kött med ben bör man se upp med. Hundar som inte är vana vid ben kan drabbas av kräkningar och diarréer. Har man otur kan benen fastna på sin väg genom tarmen och orsaka besvärliga förstoppningar. Mat med lök ska också undvikas. Lök kan orsaka blodbrist med trötthet och nedsatt aptit som följd.

Julpyntet

Presentsnören på julklapparna kan för många hundar och katter vara väldigt lekinbjudande. Men leken kan sluta illa om djuret tuggar i sig snöret och det hamnar i tarmen som kan “träs upp” på snöret. Detta orsakar stopp i tarmen och djuret blir illamående, får ont i magen och vill inte äta. Misstänker man att sin hund eller katt har fått i sig presentsnören bör man kontakta veterinär.

Juleljus är vackert och skapar en hög mysfaktor – men kan även skapa livsfara för både fyr- och tvåbenta. En viftande hund- eller kattsvans kan lätt välta ett levande ljus och sätta fyr både på sig själv och hemmet.  Julgranen är ett måste men tänk på att hänga julgranskulorna lite högre upp i granen. Sitter de för lågt kan de bjuda in till lek med krossade glasskärvor på golvet som följd vilket kan leda till skärsår i tassarnas trampdynor. Inget livshotande men det gör ont samt kan ta lång tid att läka.

Flera av våra traditionella julväxter är giftiga. Oftast är det katter och valpar som har en benägenhet att tugga på dessa. Placera växterna i ett rum dit djuret inte får tillträde. Följande växter bör man vara uppmärksam på; julros, mistel, julstjärna, amaryllis, hyacint, lilja och oleander. De kan ge olika förgiftningssymptom. Blir ditt djur sjukt och du misstänker att den tuggat på någon av ovanstående växter bör du kontakta veterinär.

Så ha lite koll på era djur i jul så att både ni och era fyrbenta familjemedlemmar får en fridfull och glad jul.

Skydd mot fästingar:

För er hund finns det en tablett och för er katt finns det en spot-on och båda dessa är receptbelagda.

Bravecto för hund

En tuggtablett mot fästingar och loppor. Den varar i 12 veckor.

Nexgard för hund

En tuggtablett mot fästingar och loppor. Den varar i 4veckor.

Bravecto för katt.

En spot-on mot fästingar och loppor. Den varar i 12 veckor.

Broadline för katt.

En spot-on mot invändiga och utvändiga parasiter som varar i 4 veckor.

Önskas något av dessa fästingmedel, kan ni vid ert nästa veterinärbesök prata med våra veterinärer.

Alt ring oss för mer information. 0457-10101.

Det finns även receptfria fästingpreparat på apoteken om annat alternativ önskas.

Huggormsbett:

Symtom,

Efter att ditt djur blivit biten så börjar en svullnad synas, som ökar successivt hela tiden och som ömmar. Du som djurägare kan se hälta och en svullnad. På hund:Om bettet sker i ansiktsområdet är det ytterst sällsynt att hundens andningsvägar svullnar igen, det som sker främst är att din hund kommer i chock.

Giftet kan orsaka blodkärlsskador, blodtrycksfall, yrsel, slöhet, hjärtrubbningar och medvetslöshet.

Vad gör man,

I första hand tar man sig hem i ett lugnt tempo. Bär ditt djur vid möjlighet, det är väldigt viktigt att ditt djur hålls stilla, eftersom giftspridningen påskyndas via muskulär aktivitet! Veterinär ska uppsökas snarast.

Behandling,

Eftersom svullnaden efter ett huggormsbett kan göra mycket ont, behandlas smärtan med ett smärtlindrande preparat.

Blodprov tas för att kontrollerar status och de droppbehandlas.

Eftervård,

De två första veckorna efter ett ormbett bör hunden undvika motion och träning. Ett återbesök efter två veckor rekommenderas då ett uppföljande blodprov tas. Med tanke på att det kan uppstå senare komplikationer i form av rytmstörningar på hjärtat eller påverkan på inre organ som njurar och lever.

Vaccinering:
Vaccinering är viktigt för att förebygga många farliga sjukdomar. Kom ihåg att inget vaccin ger 100% skydd. Ditt djur kan fortfarande insjukna men risken minskar betydligt. Vi rekommenderar att man vaccinerar sitt djur en gång om året. Ev, vartannat år till innekatter. Vid grundvaccinering gäller två vaccinationer med 1 månads mellanrum sedan vid 1 år och så varje år efter det. Djuret skall vara friskt vid vaccineringstillfället för att på bästa sätt kunna tillgodogöra sig vaccinet. Därför gör vi alltid en hälsokontroll innan vi vaccinerar.

Vad gäller rabies vaccinering så finns det två vaccin, ett som håller i 3 år och ett som varar i 1 år.

Avmaskning:
Då vi ser en ökad resistensutveckling bland maskarna rekommenderas nu avmaskning endast vid misstanke att ditt djur har mask. För katter som går ute och tar mycket möss kan det dock vara bra att avmaska ca 2 gånger per år. Till valpar rekommenderas en gång vid hemkost och sedan en gång till mellan 6-12 månader. På mycket unga valpar räcker det att man använder ett maskmedel endast mot spolmask. Till exempel Banminth. På dem lite äldre kan man använda ett preparat med bredare spektra. Till exempel Axilur.

Då man skall ut och resa med sitt djur är man som djurägare skyldig att ta reda på vad som gäller för respektive land man reser till. Då dvärgbandmasken Echinococcus Multilocularis nyligen påträffats i Sverige måste man avvmaska sitt djur vid inresa till Norge. Något som förut inte behövdes. Man skall då använda ett preparat innehållande Praziquantel eller Epsiprantel (det senare finns att köpa utomlands).

Resa med sällskapsdjur:

Då du skall ut och resa med ditt djur är det viktigt att du har alla dokument i sin ordning. Inte ens till Danmark kan man ta sitt djur utan att det är vaccinerat mot rabies samt har ett pass.

Det är viktigt att du som djurägare kollar upp vad som krävs för det landet ni skall åka till. Det är du som djurägare som har det ansvaret. Djuret behöver ett pass, rabiesvaccination, id-chip och god hälsa. Du kan läsa mer om att resa med sällskapsdjur på www.jorbruksverket.se